El circuit de les fonts

sortida:Berenador de la Comella. Urbanització Comella Parc.
arribada:Mateix punt
distància:2 km (aprox)
desnivell:160 m positius
temps:35 minuts
dificultat:baixa
A la part superior del berenador, a l’inici de l’urbanització Comella Parc, hi ha una zona on es poden deixar els cotxes. Des d’aquí surt el camí que puja a Prat Primer.

Es segueix fins un trencall que ens indica el camí a la font de la Ruta. L’inici de l’itinerari és dominat per avellaners i gerderes. El camí s’enfila i el pi roig comença a destacar per damunt de qualsevol altre tipus de planta llenyosa. Es distingeix pel seu tronc de color ataronjat. Algun d’ells té un diàmetre considerable que ens indica que és un bosc força madur. També hi creix gatsaule o salanca i el beç o bedoll. Uns metres més amunt hi ha la font de la Ruta, en un trencall a la dreta del camí. És una zona molt humida, de densa vegetació, amb trèmols, que deuen el nom a la tremolor de les fulles quan fa vent, i alguns exemplars de moixera, moixera de guilla o besurt i avet. El trèmol és dels arbres que el picot negre utilitza per fer-hi el niu. El forat que hi fan és ovalat, a diferència del picot garser gros que és rodó. Es continua l’itinerari i a la propera cruïlla, cap a la dreta s’arriba a l’urbanització Comella Parc pel camí del cortal de l’Estevet. En aquest sender, els excrements de guineu ens indiquen la presència d'aquest bonic carnívor. Entre les branques dels pins hi ha moixons que cerquen menjar, com la mallerenga petita o el trencapinyes. Aquest té el bec tort per poder extreure els pinyons de les pinyes. Un cop a la pista es segueix cap a l’esquerra, deixant la tanca verda i la urbanització enrere, fins a la canal de Cuc. Apareixen gerderes, l’epilobi i la blenera. És una zona pedregosa i just entre les pedres creix l’Antirrhinum asarina, una espècie interessant  ja que és un endemisme del Pirineu. Des d’aquí, a l’esquerra, surt el camí del bosc negre. Es segueix fins un trencall a la dreta que ens durà altra cop a la pista i a la font del bosc negre on hi ha un mirador sobre la vall. Es desfà el camí per la pista fins arribar altre cop a la canal del Cuc. A l’esquerra es baixa pel camí del collet de la Trapella voltat de força vegetació de zones humides. S’arriba a la font del Cuc i la font del Ferro. Uns metres més enllà es retorna a la pista que ens portarà a la urbanització Comella Parc i el berenador.